In mei het weer zover: het Eurovisie Songfestival! De 67ste editie van het EK Zingen vindt plaats in het Britse Liverpool. Eigenlijk had Oekraïne het festival moeten huisvesten, maar dat bleek door de voortdurende oorlog geen optie. Het Verenigd Koninkrijk, dat na een lange periode van malaise dit jaar ineens als tweede eindigt, mag daarom voor het eerst in 25 jaar het songfestival organiseren. De komende maanden zullen de diverse deelnemende hun inzendingen presenteren. Wij laten ze hier stuk voor stuk de revue passeren en vinden er wat van.



Door Jeroen Bootsman – Moldavië debuteerde in 2005 op het Eurovisiepodium en is tot dusver elk jaar van de partij geweest. De resultaten zijn meestal niet denderend, maar ook zeker niet onaardig. Twaalf keer stootte het land door naar de finale en hoewel er niet meer dan de middenmoot in zat, eindigde het toch ook vijf keer bij de beste tien.

De band Zdob si Zdub had de eer om Moldavië te vertegenwoordigen bij z’n entree op het festival. Eurovisiefans zullen zich nog wel herinneren dat een oma-achtig archetype fanatiek op een grote trommel sloeg tijdens het optreden. Het legde de formatie en Moldavië geen windeieren want ze eindigden op een eervolle zesde plaats. Zdob si Zdub deed nog twee keer succesvol mee. Vorig jaar nog wisten de heren een zevende plaats in de wacht te slepen. Dit keer zonder trommelende oma.

Het allerbeste resultaat voor Moldavië was een derde plaats in 2017 met de hoogst irritante oorwurm Hey, mamma! Blikvanger van de groep SunStroke Project was een saxofoonspeler die zijn instrument uiterst suggestief bespeelde.

De tekst gaat hieronder verder.

Moldavië

Pasha Parfeny – Soarele si luna

Zanger Pasha Parfeny maakte ooit deel uit van SunStroke Project, maar toen de band in 2010 voor de eerste keer namens Moldavië meedeed, was Parfeny al vertrokken. Hij deed dat jaar als solist mee aan de nationale voorronde, waar hij als tweede eindigde achter zijn voormalige band, die aanmerkelijk minder succes had dan zeven jaar later, want de groep kwam toen niet verder dan een 22ste plaats. Parfeny stond al twee keer eerder op het Eurovisiepodium, één keer als solozanger en een jaar later als begeleider op de piano. Beide keren goed voor een elfde plaats, dus we mogen best wat van deze man verwachten.

Moldavië houdt doorgaans wel van een lolletje op het songfestival, maar tapt dit jaar uit een serieuzer vaatje. Dance met onmiskenbare folkloristische invloeden en een flinke scheut gothic fantasy, die wat doet denken aan de soortgelijke act, waarmee Frankrijk roemloos in de achterhoede eindigde. Als Parfeny de fraaie videoclip weet te vertalen naar een pakkende podiumact zit er voor Moldavië misschien wel een zesde toptiennotering in.